حرفی برای گفتن

منوی اصلی

جستجو

آخرین عناوین

حرفی برای گفتن

چندی پیش شبهه ای برای دوستان بنده مطرح شده بود که نظر عالم ربّانی، آیت الله طالقانی(ره) در مورد حجاب با آنچه مد نظر دین و نظر امام خمینی(ره) بوده مغایرت داشته است.

این شبهه که در فضای مجازی مطرح شده بود موجب شد گفت و گوهایی میان دوستان بنده مطرح شود و به بررسی و پاسخگویی مستند نسبت به دیدگاه فکری آیت الله طالقانی در مورد مسأله حجاب پرداخته شود که چکیده آن به شرح ذیل می باشد.


به ادامه مطلب مراجعه نمائید

روند گسترش حجاب در قبل انقلاب

علی رغم تلاشهای فراوان رژیم خائن پهلوی در راستای هرچه بی حجاب و بی بند وبار کردن مردم و به خصوص بانوان محترم، زنان و دختران میهنمان، گرایش به حجاب از خود نشان می دادند.

به گزارش کدی در دهه‌ی ۱۹۷۰ (۱۳۵۰) در بین تعدادی از خانم‌های دانشجو تمایلی در جهت بازگشت به چادر یا پوشیدن لباس به سبک جدید که عبارت بود که از یک روسری عریض که موها و پیشانی را می‌پوشاند و یک مانتوی بلند تا پایین زانوها با شلواری گشاد به رنگ‌های ساده به وجود آمد.1  

به اعتقاد کدی این پدیده‌ی کنایه آمیز به این جهت به وجود آمد که دانشجویان دختر پیوند فرهنگی خود را با اسلام مورد تاکید قرار دهند و بگویند سنت‌های اسلامی از نظر سیاسی و اخلاقی بهتر از تبلیغات رژیم است. 2رویکرد دختران دانشجو به چادر علاوه بر بازگشت به خویشتن اسلامی، اعتراضی بود علیه غرب زدگی. به اعتقاد ژان لوروریه، روزنامه نگار فرانسوی‌، بسیاری ازدختران دانشجو و روشنفکر ایرانی را می‌دیدیم که برای مبارزه با غرب زدگی رژیم که تشویق می‌کرد، چادر به سر می‌کردند. 3

مه‌ی تلاش‌های رژیم بی‌نتیجه ماند و هر روز بر تعداد زنان چادری و محجبه افزوده می‌شد و اوج گیری قدرت نیروهای مذهبی را بیشتر به نمایش می‌گذاشت. با آغاز حرکت مذهبی مردم از ۱۹ دی، گرایش زنان به سوی حجاب بیشتر می‌شد حتی سپاهیان دانش دختر به طرز بی‌سابقه‌ای از روسری و چادر استفاده کرده و نسبت به آن تعصب خاصی نشان می‌دادند.4 

با حلول سال ۱۳۵۷ گرایش به حجاب چنان شدت گرفت که ساواک آن را روزانه احساس می‌کرد. در یکی از گزارش‌های ساواک آمده است: اخیر مشاهده شده که مدت چند روز است که اکثر محصلین دختر مدارس سوسنگرد با چادرهای سیاه و مقنعه به مدرسه می‌روند و روز به روز هم به تعداد این قبیل افراد اضافه می‌شود. 5

اولین آثار حجاب در کنکور سراسری خرداد ۱۳۵۷ آشکار شد روزنامه‌ها یکی از ویژگی‌های کنکور آن سال را افزایش محسوس دختران چادری در مقایسه با سال‌های گذشته اعلام کردند.6

با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی هر روز حجاب گسترش پیدا می‌کرد تا جایی که زنان و دختران با حجاب که روزی در شهرهای بزرگ مثل تهران در اقلیت بودند به اکثریت قابل ملاحظه‌ای تبدیل شدند. حضور سیصد هزار زن و دختر باحجاب در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا تعجب نیروهای نظامی را برانگیخت. حضور زنان محجبه در تظاهرات چنان چشم‌گیر شده بود که نویسندگان نتوانستند این پدیده را نادیده بگیرند. مینو صمیمی یکی از وابستگان دربار پهلوی در خاطرات خود تاکید می‌کند که مسئله‌ی چادر نقش بسیار مهمی در روند انقلاب ایفا کرد. وی در توصیف گرایش فراگیر زنان محجبه‌ی تظاهر کننده به چادر می‌نویسند:

در میانشان زنانی از هر صنف و طبقه وجود داشت دانشجو، خانه‌دار، کارمند، متخصص و حتی زنان طبقه‌ی متوسط تحصیل کرده در کشورهای غربی و حضور یکپارچه این زنان علاوه بر این که نمایشی تحسین برانگیز از جرات و شهامت و اراده‌ی زنان ایرانی بود، نشان دهنده‌ی جنبه‌های مذهبی انقلاب ایران نیز به حساب می‌آمد7 تغییر نگرش زنان به حجاب و تغییر گرایش ارزشی آنها به شاه و درباریان فهماند که تلاش چند ساله‌ی آنها بیهوده بوده و نتوانسته‌اند فرهنگ غربی را به جای سنت‌های اسلامی نهادینه کنند.

حجاب در روزهای آغازین انقلاب

16 اسفند 57، امام خمینی در مدرسۀ فیضیه قم: " الآن وزارتخانه‏ها- این را مى‏گویم که به دولت برسد، آنطورى که براى من نقل مى‏کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‏هاى اسلامى نباید زنهاى لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند...زنان اسلامی باید با حجاب اسلامی بیرون بیایند. نه این‌كه خودشان را بزك كنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پیشین كار می‌كنند. زن‌ها باید وضع خودشان را عوض كنند ... به من گزارش داده‌اند كه در وزارتخانه‌های ما زن‌ها لخت هستند و این خلاف شرع است. زن‌ها می‌توانند در كارهای اجتماعی شركت كنند ولی با حجاب اسلامی."8

این سخنان بهسرعت با تظاهرات اعتراضآمیز جمعی از زنان تهرانی در مناطق شمال، مركز و غرب شهر مواجه شد، بهطوری كه عكس این تظاهرات در كنار تیتر یك روزنامه‌های 17 اسفند قرار گرفت. «خواست امام این است كه حجاب اسلامی در مملكت باید رعایت شود.» شعار زنان معترض این بود كه حجاب، پاكی نمی‌آورد و حجاب هر كس در نهاد اوست. سخنران مراسم نیز معتقد بود از آن‌جا كه زنان و مردان هر دو برای پیروزی این انقلاب تلاش كردهاند، پس هر دو باید آزاد باشند. این مخالفت‌ها در روزهای بعد نیز ادامه پیدا كرد.

روز شنبه 19 اسفند تجمعی از زنان معترض در مقابل دادگستری تهران تشكیل شد، اما این بار، موافقان فرمان امام كه طی روزهای گذشته بهطور پراكنده علیه معترضان شعار می‌دادند، حضور پررنگتری داشتند؛ بهطوری كه نیروهای كمیته‌های انقلاب دستور داشتند از زنان معترض در مقابل مردم خشمگینی كه خواستار رعایت حجاب در جامعه بودند، مراقبت كنند. دفتر امام خمینی(ره) اطلاعیه‌ای صادر كرد كه با مزاحمین بانوان به شدت برخورد خواهد شد.

20 اسفند 57، آیت الله طالقانی: "حجاب اسلامی چه معنی دارد؟ حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت. ساخته من و فقیه و دیگران نیست؛ این نص صریح قرآن است. آن قدری كه قرآن مجید بیان كرده، نه ما می توانیم از حدود آن خارج شویم و نه زنانی كه معتقد به این كتاب بزرگ آسمانی هستند.ایشان درباره حجاب زنان در ادارات گفت: اسلام، قرآن و دین می خواهند شخصیت زن حفظ شود؛ این حركت انقلابی است. كسی در این راهپیمایی ها، خانم ها، خواهران و دختران ما را مجبور كرد كه با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ خودشان با احساس مسئولیت اسلامی كه این لباس یكی از شعارهای اسلامی و ایرانی است، اصالت خودشان را نشان دادند...
هو و جنجال راه نیندازند. همانطور كه بارها گفتیم، همه حقوق حقه زنان در اسلام و در محیط جمهوری اسلامی محفوظ خواهد ماند و از آنها خواهش می‌كنیم كه با لباس ساده با وقار، روسری هم روی سرشان بیندازد بهجایی برنمی‌خورد.... خطری كه حس می‌كنیم این است كه زن‌ها دوباره به ابتذال برگردند. حجاب حكم ضروری دین است. منظور امام و علما این نیست كه زن خانهنشین باشد. اجباری حتی برای زنهای مسلمان هم نیست. چه اجباری؟ حضرت آیتالله خمینی نصیحتی كردند مانند پدری كه به فرزندش نصیحت میكند، راهنماییاش می‌كند كه شما اینجور باشید به این سبك باشید"      
در واقع، آیت الله طالقانی با بیانی نرم و پدرانه از زنان لائیك خواست برای مصلحت خودشان هم كه شده روسری بر سر كنند و این همه جار و جنجال راه نیندازند. 9

امام خمینی(ره) نیز روز 21 اسفند، موضعگیری آیتالله طالقانی در مورد حجاب را تأیید كردند و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد و اعلام كردند كه به خواسته خود یعنی غیر اجباری بودن حجاب رسیدهاند.
از سخنان حضرت امام و آیتالله طالقانی و سایر موضعگیری‌های موافقان حجاب در آن مقطع زمانی چنین برمی‌آید كه علماء و اكثریت مردم حاضر نیستند نحوه پوششی كه قبل از پیروزی انقلاب رایج بود را بیش از این تحمل كنند، اما كاملا امیدوارند كه توصیه به حجاب در آن شرایط ویژه انقلابی مؤثر باشد.

لازم به ذکر است در آن سال‌ها حجاب نه تنها با نگاه دینی كه با نگاه انقلابی حتی برای ماركسیست‌ها نیز یك ارزش و نماد مبارزه با امپریالیسم محسوب می‌شد و همین موقعیت بود كه زنان بیحجاب را در اقلیت عددی و فكری قرار می‌داد. بنابراین امید آن بود كه بیبندوباری‌های گذشته تكرار نشود و این زنان نیز با رغبت، حجاب اسلامی را بپذیرند. 10

حجاب بعد از رفراندوم جمهوری اسلامی

بیست روز پس از پایان اعتراضات زنان به حجاب، در روزهای دهم و یازدهم فروردین 1358 مردم با حضور در رفراندوم، به « جمهوری اسلامی » رأی دادند. با رأی گسترده مردم به جمهوری اسلامی(2/98)، مسئله بی حجابی زنان بیش از پیش غیر قابل تحمل می نمود. به تدریج رعایت حجاب در جامعه همه گیر شد، به گونه ای که حتی در فروشگاه ها، خواربار فروشی ها و مغازه ها، مردم از پذیرش زنان بی حجاب خودداری می کردند. این وضع با استقبال گسترده مردم مواجه گردید و زنان لائیک نیز در مواجهه با سیل گسترده روی آوردن مردم به حجاب اسلامی، با پوشاندن خود، به شکل سایر زنان جامعه درآمدند.


در صورتی که به منابع نیاز داشتید آدرس ایمیل خود را در قسمت نظرات یادداشت نمائید تا در اسرع وقت ارسال شود.



  • image
  • image

روزانه ها

نویسندگان

  • image
  • image
  • image

سلام
به وبلاگ من خوش آمدید!
در وبلاگی که مشاهده می کنید سعی خواهم کرد مطالب جالب،جذاب،مفید و پرکاربرد بذارم. البته مطالب متفرقه و روزمره هم که جای خودش رو دارد.
هدف اصلی از ایجاد این وب:
1- ترویج گفتمان امام خامنه ای مبنی بر تمدن نوین اسلامی با رویکردهای سبک زندگی اسلامی.
2- انتشار مطالب مفید

بیوگرافی من:
15اردیبهشت66 در گرگان به دنیا اومدم. پیش دانشگاهی رو که خوندم رفتم سربازی (واقعا دوران جالب و خوشی بود). سال88 تو رشته مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور بهشهر در مقطع کارشناسی قبول شدم.
در حال حاضر روی پایان نامم دارم کار میکنم و همزمان هم توی حوزه دانشجویی که توسط نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گلستان برگزار میشه مشغول به تحصیل هستم و هم حوزه علمیه سفیران هدایت قبول شده و مشغول به تحصیل هستم. که التماس دعای فراوان دارم.
ضمناً از سال 1383 وبلاگ نویسی رو شروع کردم . دیگه فکر نمیکنم وبلاگنویسی رو ترک کنم و یا وبلاگ رو عوض کنم.
خدا خودش کمک کنه.
التماس دعا

- علی فارقی -

image

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات سایت

اللهم عجل لولیک الفرج

تغییر تم


انتخاب رنگ تم

سبک کانتینر

انتخاب الگوی پس زمینه